Wie een krachtig middel wenst voor zijn contentmarketing kan wat humor overwegen. Met humor bereik je namelijk een heel groot publiek en je boodschap die blijft ook langer hangen. Toch is het niet altijd even eenvoudig en sterk en ook niet alle merken scoren met hun humorvolle slogan.

Humor is een sterk beproefde en eeuwenoude techniek die je overal ter wereld kan terugvinden. Toch zijn er regels die je best kan opvolgen voor je contentmarketing. En nu hoor ik je al denken, bah regels… maar omdat lachen toch gezond is kan humor een echte aanrader zijn. Waarom?

  • Omdat Humor voor een goed gevoel zorgt op het tijdstip dat jouw publiek je content binnenhaalt. Positieve associatie is een goed begin, een goede feeling is nog beter! Wie humor op een goede manier overbrengt, zorgt ook voor een emotionele klik en maakt de brug naar overtuiging.
  • Wanneer je humor aanslaat zal je publiek zich engageren om jouw product of merk aan te nemen. Sterker nog, ze zullen ook je merk delen want naast een goede feeling zorgen zij voor nog meer connectie en interactie.

2 zijden aan een medaille

Je merkt al snel dat ik aangeef: wie de humor goed aanbrengt. Humor zorgt voor fun maar wees voorzichtig want iedere medaille heeft ook een keerzijde. Wanneer de humor niet aanslaat kan je ook een tegenovergesteld effect creëeren waar je liever niet op gokt. Wanneer je publiek je niet voldoende serieus neemt zal de connectie en associatie een ommekeer kennen. En deze neemt niet snel terug de positieve richting. Niet iedereen is weggelegd voor wat humor of een goede grap.

Maar genoeg gelachen, nu wat humor!

Laat de pret niet bederven want indien je de humor goed aanpakt, dan kan het je ook een pak opleveren. Humor heeft een goede virale zijde en jokes delen zorgt nu éénmaal voor fun. De boodschap verspreidt zich snel en zelf zuurpruimen sleur je mee in je verhaal door de grappige context.

Er zijn heel wat regels die je kan volgen voor het opstellen van een goede contentmarketing met een vleugje humor. Maar wij hebben hieronder de meest belangrijke Do’s en Dont’s opgesomd.

Do’s en Dont’s in humorvolle contentmarketing

1. Verrassingseffect

Vertel niet vooraf aan iedereen dat je een grappige video of slogan hebt opgemaakt. Daarbij bestaat de kans dat het grappige eraf valt en geen humor begrepen wordt. Zorg ervoor dat je als merk een verrassingseffect creëert en zorg voor een spectaculair opkomen.

2. Doe aan storytelling

Humor kan je aanbrengen in verschillende vormen zoals een grappige video, een gekke foto, een slogan met een knipoog of een cartoon. Het maakt niet uit met wat je uitpakt, maar zorg ervoor dat je aan storytelling doet. Vertel je verhaal aan de hand van een duidelijk beeld dat je meegeeft. Zorg dat je merk en boodschap duidelijk overkomen.

3. Respecteer je eigen stijl

Dit is de moeilijkste to do voor vele marketeers. De humor die je gebruikt moet aansluiten bij je merk en product. Val hierbij niet te ver uit de toon en probeer vooral jezelf te blijven. Humor is geen opgave, het is een stuk van jezelf. Je schrijfwijze waarop je je content opstelt, toont ook een stuk van jezelf. Zorg ervoor dat je publiek je herkent en daardoor ook in je blijft geloven.

4. Speel in op actualiteit

Humor in een slogan werkt vaak alleen maar wanneer mensen iets erin herkennen. Een eenvoudige truc daarbij is rekening houden met de actualiteit. Maar daarnaast is ook de locatie van groot belang. Het maakt je humor net iets persoonlijker en ook toegankelijker voor al je publiek.

Zorg voor herkenning in je contentmarketing. Zo zal je reclame zich nog net iets meer verspreiden.

5. Try out

Omdat niet iedereen diezelfde humor bevat en niet iedereen humor apprecieert kan je ook een try out proberen. Leg enkele slogans voor aan onbekende of reviewers via online kanalen en laat hen beslissen. Je zal al snel merken welke humorvolle storytelling het best aanslaat.

Durf je grap testen en nagaan op score.

6. De waarheid

Blijf steeds bij de waarheid. Daarvoor is net humor een fantastisch hulpmiddel. Niet alle standpunten worden gevolgd maar met een vleugje humor kan dat helemaal anders zijn. Mensen relativeren en je publiek neemt het beter op. Probeer ook zelf je content en merk te relativeren.